„Градът напомняше на помрачен разсъдък, отражение на някогашни страсти и смътни спомени за изчезнали династии.”
Кайро, изглежда, е най-подходящият град на света, в който да полудееш. Този огромен лабиринт от улички, наводнен от просяци, проститутки, уроди и всякакви други странни същества, е не само столица на Египет, а и люлка на съновиденията, привидностите и мистичните истории. „Кошмар от хиляда и една нощ” ни хвърля право в зиналата паст на този чудовищен град, който веднъж погълнал жертвата си, стиска здраво челюсти и не й дава да изпълзи навън.
Цяло Кайро е настръхнало от слухове за ужасна болест, която броди из умовете на хората и дебне следващата си жертва да затвори очи, за да отрови съня й и да помрачи разсъдъка й. Арабският кошмар причинява ужасни страдания на сполетения от проклятието клетник, които обаче се изтриват от паметта му, щом се събуди. Болният от Арабски кошмар никога не разбира истината за състоянието си – той живее в свят между реалността и привидността, слети в едно. А болестта е заразна…
Ала преносителят на Арабски кошмар не е единствената личност, която мистиците и властимащите в Кайро яростно издирват. От прашните улици на този странен град се носят преданията за въздигането на Петия месия, на когото е отредено да въдвори нов световен ред.
Балиан, млад английски поклонник и шпионин на краля, попада в капана на Кайро и в центъра на настаналата суматоха, след като се разболява от болест на съня. Състоянието на англичанина го превръща в скитник, лутащ се между фантазията и реалността, уловен в капана на прашните каирски улици. По петите му, заинтригувани от личността му, се впускат мистериозният и зловещ Отец на котките, известен из цял Египет заради познанията си в изкуството на съня, протежето му Майкъл Вейн, прословутият разказвач на истории Мръсния Йол и проститутката Зулейка, която приютява Балиан в леглото си при всеки пристъп на болестта.
„Кошмар от хиляда и една нощ“ е доста особен, енигматичен роман, който през цялото време те води за носа и оплита ума ти в мрежа от загадки и арабски предания. Всичките му герои са на границата между реалното и измисленото, половината случки са просънувани от Балиан в следствие на болестта му, така че от читателя зависи да различи истината от измислицата и да подреди пъзела на историята. Както изтъква самият автор, книгата е предназначена да се чете нощем, в просъница, когато странностите й ще могат да бъдат преглътнати от въображението по-лесно.
Що се отнася до Робърт Ъруин, интересно е да се знае, че той е английски писател, който твори в сферата на „ориентализма“. Описания от него свят е изключително екзотичен и наситен с аромати, врязващи се в ума гледки и еротика. Описанията на Кайро са живи и интригуващи, създаващи богата атмосфера, която те пренася с лекота в сърцето на прашния град, управляван от мамелюците по времето, в което се развива действието. Бележките под линия са доста полезни за ориентиране в историческата обстановка. Те обаче не могат да помогнат с нищо за подреждането на доста разхвърления сюжет, чийто краен замисъл така и не ми стана ясен.
„Кошмар от хиляда и една нощ“ е безспорно оригинална книга, което ще се хареса особено много на запленените от арабската магия, a на други може и да причини световъртеж. Безумна култура, която на моменти звучи като част от извратена легенда – всичко е магично, ексцентрично и опасно необикновено, все едно четеш черновата на приказките на Шехерезада.