Едва ли бих се замислила над абривиатурата PVC, която „виси” като дограма във всеки реновиран или нов дом, ако не бях открила роман със същото заглавие.
Четенето на дебютния роман PVC на Мартин Младенов (изд. „Агата-А”) започва с удивление. Трудно разбираш какво се случва, предупреден си обаче, че е вярно с оригинала. След всеки нов разговор между дошлия в земния свят PVC и ПОЛИЦАЯТ, ПРОФЕСОРЪТ, ИНФЛАЦИЯТА и прочие лица, усмивката разширява лицето ти. Бързаш да напреднеш из въображението на автора. Както обикновено се случва след много смях, сълзите започват да задавят. Не е от сантимент, нито от носталгия. Не се подлъгвайте от общата биографична справка, която може да откриете за автора, че е свързан с Чехия и е писал голяма част от романа на чешки език. Сълзите идват, защото разпознаваш алегориите и реалните фигури, които напомнят за политическата действителност, не само у нас, но предимно. С голяма вероятност мога да посоча докъде романът е писан на чешки и откъде е довършван на български език. Събитията изглеждат опасно познати.
Краткият вариант на сюжета на романа е следният: PVC– всезнаещ, всемогъщ и всесилен Мастър (новият Бог?) идва и провокира игра на свят. Идва с мисия – да спаси Земята, докато подлага на изпитание обичайните земни граждани. Говори всички възможни езици, тези на животните, рибите, морските вълни. Прави избори и става министър-председател; създава си лоби; препрограмира правилата, както смята, че е правилно (особено тези за заседанията на правителството: обръщам внимание на Правило 7 за регламентиране на подкупите); пише музика. Активен и деен управленец. Той може всичко – всичко, за което обикновеният човек само мечтае. От време на време ходи на други планети, на финала окончателно заминава за една от тях, но след като е преместил Земята и е създал РОБОТЪТ за президент. Остава сред нас цели 165 дни. PVC е структурирана като драматургичен текст и би могла да се адаптира за сцена, филм и други алтернативни форми на изкуство.
С лекота Мартин Младенов използва аналогии, позовавания, постмодерни схеми, сарказъм, за изобретяване на свръхреалност и политическа абсурдност. Надсмиване над сериозността на ситуациите на политическо, гражданско, културно, икономическо, технологично ниво и изобличението им в шеговит ред през реторика, която познаваме.
Героите в романа са деперсонализирани, нямат собствени имена, те са събирателен образ на професии, статус в обществото, предмет или животно. Идват от действителността (ПРАSSE, ПИЯН ВОДОЛАЗ, НЕЗАВИСИМАТА, ПЪРВАТА ДАМА, НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ARTист, ДОЛАР, ТЕЛЕВИЗИЯ и др.) и от виртуалния свят, като героят GIF. Имената играят с кирилица и латиница, с консуматорски настроения, с фрагментарната информация от деня, както и с високотехнологичния напредък на човечеството. Пълният списък и CV-та на участниците е поместен в края на книгата, глава LVII, което позволява на читателя да я чете като пиеса. Самият главен герой PVC като действащ човек е убедителен, по-страшното за мен е, че ми хареса, завладя ме и през цялото време му симпатизирах и му се доверявах. Той не е тук, на земята, със злокобност, а идва като спасител. Годо, който сме дочакали – умелата илюзия на автора.
Извадка за завладяващия саркастично-ненатраплив стил на Младенов: В Ден 101 се прави демонстрация.
На днешната демонстрация присъстват 150 000 души. Бултериери, кокер шпаньоли, сто и един далматинци, интелектуалци, дакели, пудели и други. На останалите граждани очевидно им е студено, остават си вкъщи и се радват на Отоплителния сезон …“
Демонстрантите говорят за провокации. PVC е недостатъчно информиран от ПОЛИЦАЯ, който не иска да преценява събитията преждевременно, а ТЕЛЕВИЗИЯТА предлага обективно отражение на събитията в своето специално издание „Вълшебен свят”.
Финалът на PVC са Happy end финали спрямо континента на читателя. Има за европейски читатели, за американски, азиатски, африкански, австралийски и Папуа-Нова Гвинея. Не са изоставени и биотематиките. Уважени са пингвинските и рибешките читатели. За другите – оставена е свобода на избора: HAPPY END – по избор на читателя с възможност за изпращане на e-mail адрес. Отделно е създадена и записана в книгата фейсбук страница за феновете.
Подходящ за иронични, цинични, политически и социално ангажирани читатели, които често застават зад идеологически каузи от всякакъв порядък, наслаждават се на „Пътеводител на галактическия стопаджия“ и търсят български варианти.