Автор: Стоян Атанасов
Работата на графичния дизайнер прилича на бягане с препятствия с вързани очи, като препятствията най-често са в пламъци, а зад тичащия дизайнер влачи телеса страховито чудовище, наречено Срок.
В действителност не е необходимо да е така. Живея с биещото на романтика убеждение, че ако хората се научат да общуват по-добре помежду си, е възможно работният процес много да се доближи до разходка в парка, препятствията да станат много по-лесно преодолими, а срокът да е очарователен като кутре далматинче.
Дизайнът е начин да предадеш дадено съобщение със средствата на визуалната комуникация. И за да бъде един дизайн ефективен, той трябва да бъде ясен и да предава информацията по най-добрия начин. Пътят до щастливия финал на всеки проект минава през доброто общуване, затова без повече предисловия, пристъпвам към десетте начина да се доближим до нирваната „успешна работа с дизайнер“:
1. Мъчителното планиране
Преди да се обърнете към дизайнер с работа, която искате да му възложите, трябва да изясните за себе си какви са нейните параметри. Какви материали трябва да се разработят, колко на брой и какво е основното съобщение, което те трябва да предават към целевата ви аудитория. Често се случва да ни потърсят хора, които нямат ясна концепция какво точно им трябва, и да ни кажат „Не сме сигурни точно какво търсим, нямаме готов текст, но вие сте креативни, ще измислите нещо“.
Благодарим за доверието, но не забравяйте: ние сме дизайнери, не копирайтъри или маркетинг специалисти, и ако не ни обясните какви точно са нуждите на вашата компания, ние едва ли ще успеем да ги отгатнем. Макар че колежката е адски добра в гледането на карти.
Следващата стъпка е да подберете внимателно дизайнера, на когото възлагате работа. Уверете се, че той изпълнява проекти като вашия. За целта подберете няколко дизайнери и разгледайте портфолиата им. Ако ви трябва човек за уеб дизайн, такъв, който е специализиран в печатния дизайн, едва ли ще ви свърши най-добра работа. Разбира се, никога не пречи да пробвате, ако адски много харесвате стила му и сте склонни да изтърпите малко мрънкане в посока „Ама нищо не разбирам от уеб“.
2. Страховитите срокове
Да, знам, че във вашата компания нещата обикновено се случват в последния момент. Май в повечето е така и всеки дизайнер, който работи от поне година-две, се научава да бъде гъвкав и да се справя със страховити срокове, когато наистина е необходимо. Но ако това се превърне в постоянна практика и винаги всичко е „за вчера“, рискувате да получите недопечено ястие.
Важно е да се разбере, че творческият процес изисква време, мислене и сериозно проучване. Освен това, може да прозвучи абсурдно, но дизайнерът не е еднакво талантлив и можещ всеки ден и всеки час. Понякога музата я няма. Понякога просто не ти е ден и не можеш да измислиш невиждан дизайн за постер, флаер, визитка или корица. Стараем се да не се лигавим и когато е абсолютно задължително да си спазим срока го правим, но ако не ни е било дадено достатъчно време, за да развихрим креативните си мозъци, може крайният вариант да не е точно най-доброто, на което сме способни.
3. Гордост, предразсъдъци и доверие
Никой не познава вашата компания и нуждите ѝ по-добре от вас самите. Не живеем с илюзии, че ние, като дизайнери, сме над бизнес необходимостите и ще оставим косите си да се веят артистично от майския ветрец и ще творим каквото си искаме, пък да става каквото ще.
От друга страна е важно и възложителят да знае в кой момент е добре да пусне юздите и да ни остави да упражним професията си по начина, по който ни позволяват образованието, опитът и компетентността в сферата на дизайна. Разбира се, че ще коригираме нещата, с които не сте съгласни. Разбира се, че сме на линия да обосновем решенията си и да обясним защо сме използвали точно това синьо в комбинация с точно това зелено. Никога не бихме настоявали да използвате дизайн, с който вие не сте съгласни, така че се отпуснете и ни оставете да поработим: затова сте наели дизайнер. :)
4. Болезнените корекции
Проектът е стартирал, направили сме първи варианти за одобрение и корекции и сме ги изпратили за коментар от клиента.
Най-важното на този етап: не изпадайте в паника! За пръв път виждате дизайнерската интерпретация на информацията, която сте ни изпратили. Ако няма нищо общо с това, което сте си представяли, първо помислете дали е задължително да има нещо общо, ако все пак дизайнът изпълнява функциите си и предава правилно желаното съобщение. Ако го прави, помислете дали това, което ние предлагаме като решение на поставения проблем, всъщност не е по-добро от онова, което сте си представяли.
Ако планирането на работата и времето е направено както трябва, значи разполагате с достатъчно време, за да може дизайнерът да отрази всички корекции, които сметнете, че са необходими. Уверете се, че той ви слуша внимателно и не откачайте, ако ви каже, че не разбира какво имате предвид. Ако достигнете момент, в който и двете страни ясно разбират какво се случва и защо, крайният резултат би могъл да е наистина забележителен.
5. Смесени сигнали
И като си говорим за общуване и яснота в думите и намеренията на хората, моля, бъдете конкретни.
Ако в дизайна има категорично зелен обект и ми кажете „това да бъде по-зелено“, нямам идея какво значи това. Преди време работехме с клиент, който обичаше да казва, че предложения от нас дизайн „не е достатъчно пръц“. Отне ни известно време да установим какво значи това и никога нямаше да успеем, ако не бяхме попитали в прав текст след няколко неуспешни опита да разгадаем тази колосална загадка сами. В архива с крилати фрази от клиенти присъстват също така „много ми е чака-рака“, „не мога да ти кажа какво точно не е ОК, просто не е моето“, „искам го ферари-ред“ и „не знам… ти ми кажи: кое от двете ми харесва повече?“.
Опитайте се да сте колкото може по-точни в това кое според вас не е наред и в каква посока искате да се променят нещата. Гарантирам ви, че ще отнеме много по-малко време, отколкото системата проба-грешка от наша страна.
6. Неловкото мълчание
Липсата на обратна връзка може да съсипе един проект по-бързо от много други неща. Когато пратим материали за одобрение и последва седмица без отговор, допускаме, че поради натоварения график възложителят не е в състояние веднага да се свърже с нас. Когато минат две седмици, в нас започва да се прокрадва съмнение, че проектът е прекратен или възложен на друг. Когато минат три седмици, крайният срок чука на вратата и чак тогава получим купища корекции, нещата обикновено са сериозно зле, ние сме отписали проекта и сме запълнили графика си с други задачи. И всички страдат. Лошите новини са по-добри от никакви новини. Напишете на дизайнера си един имейл или му звъннете по телефона, кажете му „Това не става“ и дали бихте желали да изпрати ново предложение (и как то да се различава от настоящото). Мълчанието не помага на никого и чисто и просто е кофти.
7. Писмо в бутилка
И на нас писането на имейли не ни е най-любимото нещо на света, но е необходимото зло. Винаги предпочитаме да имаме писмена следа за всеки етап от развитието на проекта. За дребни неща върши работа и телефонен разговор, но за всичко по-сериозно предпочитаме да имаме информация в писмен вид, към която винаги да можем да се върнем за референция и да не ни се налага да задаваме на възложителя един и същ въпрос по десет пъти. Никой не обича да си играе на детектив и да търси виновни, когато нещо накрая не е наред, но когато се налага някой да поеме отговорност за нещо, което се е объркало някъде по пътя, имейлите от работния процес вършат чудесна работа.
8. Благодарим ви, че летяхте с Дизайн Еърлайнс
Когато проектът е финализиран и дизайнът ни вече е по широкия свят, винаги сме щастливи да получим обратна връзка за това доколко е успешен и какво е усещането на отсрещната страна за свършената от нас работа.
Ако сме се харесали взаимно и имаме желание да работим заедно и в бъдеще, всякакъв вид градивна критика е добре дошла, за да направим следващото си съвместно пътуване из дебрите на дизайна още по-успешно.
Кое е проработило? Кое има нужда от подобрения? Има ли нещо в работния ни процес, което е неясно за вас и бихте желали да получите по-добър поглед върху случващото се? Не ни щадете, кажете си всичко!
9. Кълна се, че това е работа, не хоби
Има хора, които смятат, че това „да правиш картинки“ е просто весело занимание, с което си запълваме свободното време. В действителност зад всеки успешен проект стоят много часове мислене, купища разработени варианти и години опит. Подхождаме сериозно към всяка задача, която ни се възлага, и бихме били щастливи, ако срещаме същото отношение от отсрещната страна. Винаги оценяваме професионализма, защото само чрез него се постигат резултати, които да удовлетворяват всички участници в процеса.
10. „Можеш ли да го направиш абсолютно същото като това, което е направил един друг дизайнер?“
Не, това е плагиатство. Освен това тоя дизайн е грозен и ще измислим нещо по-добро.
Стоян Атанасов е графичен дизайнер. Част е от студио за дизайн и предпечат KONTUR CREATIVE. Най-познат е с оформленията си на книги.
В свободното си време злоупотребява с шоколад и стари видеа от първенства по художествена гимнастика. Майка му обича да казва „С баща ти знаем, че си особняк, но въпреки това те обичаме“.