Главният редактор на сайта Good e-Reader Майкъл Козловски представя своята позиция относно самопубликуването на книги, което набира все по-голяма популярност в световен мащаб. На какво се дължи лошата слава на самостоятелно издаващите се автори, защо да подпишеш традиционен издателски договор е трудно и защо писателската професия е една от най-тежките, може да прочетете в следващия материал:
Професията писател има завладяващ романтичен чар. Един поглед към стари снимки на Джак Керуак ни представя обобщената представя на цяло едно поколение за това как трябва да изглежда и да се държи истинският писател.
Младите се възхищават на блогъри и влогъри, които стават знаменитости и подписват значителни договори с издателства. Днес, повече отвсякога, всеки иска да напише следващата „Игри на глада“, „Хари Потър“ или „Петдесет нюанса на сиво“.
Истината е, че повечето пишещи прибягват до самопубликуването, тъй като не разполагат с необходимите писателски умения и възможности, за да предизвикат интереса на издателските къщи. Най-често такива писатели се изгубват в множеството и никой не чува за тях.
Да бъдеш утвърден писател с издателски договор е секси, да си самопубликуващ се – не е.
Социологическо проучване на YouGov наскоро обяви писателската професия за най-желаната работа във Великобритания. 60% от запитаните споделят, че искат да изкарват прехраната си с писане. Те са с 24% повече от тези, които искат да бъдат телевизионни водещи и с 29% повече от тези, които искат да бъдат филмови звезди.
Мнозинството от стремящите се да станат писатели мечтаят да подпишат традиционен издателски договор, който да им осигури стабилни финансови приходи, да се показват в телевизионни предавания и да дават интервюта. За съжаление, по-голямата част от хората, чиято мечта е да бъдат писатели, или никога не стават такива, или избират самопубликуването.
Няма нищо фундаментално грешно в това да тръгнеш по мрачния и пуст път на самостоятелното издаване. Просто някои книги се продават доста добре, но много малко са авторите, които събират по-голямата част от продажбите и се считат за наистина успели. Говоря, разбира се, за Е. Л. Джеймс, Хю Хауи, Силвия Дей и Джон Лок.
Според доклада на Author Earnings 31% от продажбите на Kindle Store са на самостоятелно публикуваните е-книги, докато оборотът на Големите 5* издатели представляват едва 16% от продажбите през миналата година.
Според проучване на Bowker на самостоятелно издадените е-книги се падат 12% от целия пазарен дял на дигиталното публикуване в САЩ, а цифрата за Обединеното кралство е 5%. Експертите в бранша са съгласни, че в следващите няколко години тези стойности ще нараснат с 20%.
Една от причините, поради които самопубликуваните заглавия се продават добре, въпреки че са написани от непознати автори, е цената. Историята на успешното самопубликуване в Amazon е до голяма степен история на книги, чиито цени изкушават читателите.
За да даде шанс на самоиздаващ се автор, читателят обикновено плаща между 0,99 и 5,99 долара. За сравнение, цената на бестселъра на Джон Гришам “Планината Грей” е 9,99 долара.
Да бъдеш писател – самостоятелно или традиционно публикуван, е трудна и тежка работа. Нужно е да се отнасяш към всяка книга, която пишеш, така, сякаш животът ти зависи от нея.
След като книгата ти излезе, ще имаш ли сили за книжки турнета, представяния, раздаване на автографи? Ще имаш ли сили да говориш с хиляди хора и да застанеш зад своята творба? Ще имаш ли сили да бъдеш истински професионалист?
За съжаление, повечето хора просто си играят на писатели. Не приемат писането като истинска професия, а като нещо, което правя между другото. Така се създават книги, които не се продават, за които не се пишат ревюта и които създават лошото име на самопубликуването.
* „Големите 5“ е събирателно за петте водещи световни издателства: Penguin Random House, Simon & Schuster, HarperCollins, Macmillan и Hachette
Превод: Цветомира Дукова