Обикновено, когато търся вдъхновение, се обръщам или към книгите, или към киното, защото знам, че там ще намеря провокиращи гледни точки и истории, способни да ме променят. Затова винаги ми е интересно да науча повече за процеса на писане на роман или създаване на филм. „Изкуството да бъдеш продуцент“ на Любомир Халачев (изд. „Colibri“) беше един от начините да надникна зад кулисите на киноизкуството и да разбера повече за работата на филмовия продуцент.
Макар че книгата е насочена предимно към студенти в областта на филмовото изкуство, феновете на киното също могат да открият много в събраните в нея примери и истории. „Изкуството да бъдеш продуцент“ обобщава стъпките, през които преминава процесът на подготовка и създаване на един филм или сериал – от намирането на идеята и развитието на сценария, през етапите на снимачния процес, разписване на бюджети, търсене на финансиране, установяване на договорните отношения между всички лица, до участието във фестивали и продажбата на завършената лента.
Дотук описанието звучи доста скучно и теоретично, но всъщност всяка глава съдържа конкретни насоки и дори предупреждава за подводните камъни, на които начинаещите филмови творци могат да попаднат. Стилът на автора си остава преобладаващо учебникарски, но включените цитати от известни чуждестранни режисьори, сценаристи и продуценти, както и личните примери на проф. Халачев, успяват да внесат известен баланс и да направят четенето по-леко и интересно.
Аз започнах „Изкуството да бъдеш продуцент“, защото исках да науча тайни „от кухнята“, и очакванията ми бяха оправдани. Признавам, че главите за договорите, приспособленията в снимачния процес и бюджетирането ми напомниха да внимавам какво си пожелавам. В същото време, ако бях студент с амбиции да се занимавам с продуцентство, определено щях да съм благодарна на всяка дребна подробност, която Халачев е включил в книгата си.
Трябва да отбележа, че текстът е много актуален и практичен – авторът говори за pitch-ване на идеи, за конкретни нови технологии (като снимане с дрон) и всевъзможни методи за финансиране, съобразени с българския филмов пазар. Освен на игралното кино, Халачев обръща внимание и на телевизионните продукции и документалистиката, създавайки един завършен наръчник за създаване на успешен филмов продукт.
Докато четях, се опитвах да гледам на текста от позицията на студент и си припомних периода, в който се подготвях за света на маркетинга. Макар че не беше толкова отдавна, всичко, с което аз и моите колеги разполагахме, бяха учебници с остаряла и суховато поднесена информация от български професори и книги на чуждестранни (най-често американски) маркетинг гурута, които бяха интересни, но невинаги приложими в нашата среда. Именно затова се радвам, че български преподаватели, писатели и професионалисти създават книги като „Изкуството да бъдеш продуцент“.
Да, отново ще подчертая, че и в нея има известна доза суха материя, поднесена на учебникарски език (самият автор адресира книгата си като „труд“), но в същото време има много полезни примери и изпитани съвети не само за бъдещите продуценти, но и за всеки, който желае да работи във филмовата индустрия. Защото се оказва, че професията на продуцента изисква познания по всеки един етап на филмопроизводството.
Премиерата на книгата ще се проведе тази вечер от 18:00 ч. в кинозалата на НАТФИЗ с участието на ректора на Академията проф. Станислав Семерджиев.