fb
Книги и киноСпециални

15 неща, които отличават сериала по „Разказът на прислужницата“ от романа на Маргарет Атууд

11 мин.

Сериалът „Разказът на прислужницата“ на Hulu до голяма степен е базиран на антиутопичния роман от Маргарет Атууд. Както продукцията, така и книгата разказват историята на общество с намаляла раждаемост, което принуждава плодовитите жени, наречени „прислужници“, да износват деца на семейства със здрави мъже и стерилни съпруги. Заради актуалността на темата и невероятно заснетите епизоди, адаптацията спечели тазгодишната награда „Златен глобус“ за най-добър драматичен сериал и най-добра женска роля на Елизабет Мос.

Атууд набира романа си през 1984 г. на пишеща машина. Телевизионната продукция обаче е осъвременена, за да отразява настоящето – например всеки притежава смартфон, има повече герои с различна раса или сексуална ориентация и т.н. Брус Милър, един от създателите на сериала, споделя в интервю пред TIME, че много се е колебаел дали да се отклони от книгата. Всяка една промяна, предложена от него, е била добре аргументирана и обсъдена с Маргарет Атууд.

Предупреждаваме, че в материала има спойлери, разкриващи както сюжета на книгата, така и на сериала!

 

1. Фредова разкрива истинското си име

Когато прислужниците се местят в нов дом, те вземат имената на господарите си. Ето защо прислужницата на Фред се нарича Фредова, а тази на Глен – Гленова. Маргарет Атууд никога не разкрива рожденото име на главната си героиня, но някои проницателни читатели отдавна предполагат, че то е Джун. Когато Фредова пристига в Червения център, тя и останалите жени „си казвахме и имената: Алма. Джанин. Долорес. Мойра. Джун“. Джун е единственото име от списъка, което не е свързано с друг персонаж от книгата. Маргарет Атууд коментира фен теорията така: „Това изобщо не беше първоначалната ми мисъл и идея, но се вписва, така че читателите са добре дошли да я приемат, ако искат“. В края на първия епизод на сериала Фредова разкрива, че действително се казва Джун. Вероятно сценаристите са направили този избор от практически съображения, тъй като заснемането на ретроспекции от живота й би било трудно, без другите персонажи да я назовават по име.

 

2. Фредова е по-решителна

В книгата Фредова е пасивна героиня. Първоначално, когато правителството забранява на жените да работят, тя не излиза на улицата да протестира с останалите. По-късно, когато Гленова я моли да шпионира Командира си, тя отказва да го направи. Нейния приоритет е да оцелее, не да се бунтува. Фредова от сериала е по-опасна. Брус Милър обяснява, че е сметнал за добре да открои огромната разлика между вътрешното възмущение и външното покорство на Джун. Честно казано, точно това превръща телевизионната Фредова в много по-симпатичен персонаж, който се опълчва срещу правилата. Любопитно е, че Елизабет Мос пресъздава подобен образ в друга своя роля  тази на Пеги в сериала „Момчетата от Медисън Авеню“.

 

3. Галаад е по-различен

В книгата лидерите на Галаад, подобно на нацистите, разделят човечеството на различни раси. Всички, които не са бели, са премахнати от обществото и са изселени в Първата земя на предците (вероятно убити или поробени). В сериала много от героите са от друга раса, включително съпругът на Джун, дъщеря й и най-добрата й приятелка.

Подобен е случаят и с различните сексуални ориентации. Докато Мойра, най-добрата приятелката на Джун, е открито хомосексуална в романа и Джун споделя, че има нужда от време да приеме новината, в сериала тя няма никакви проблеми със сексуалността на приятелката си. В телевизионната продукция се споменава също, че преди Галаад Гленова е била женена за партньорката си.

В друго интервю за TIME Елизабет Мос коментира: „Искахме сериалът да е актуален. Искахме зрителите да видят себе си в него. За да го постигнем, трябваше да покажем разнообразие от хора. Продукцията трябваше да отразява сегашното общество“.

 

4. Серина Джой е по-млада

Читателите на книгата никога не разбират на колко години е Серина Джой, но Маргарет Атууд загатва, че е минала възрастта за раждане. Милър споменава, че в сериала много по-значимата роля на Серина Джой, изиграна от Ивон Страховски, убеждава продуцентите да я подмладят. „Серина чувства, че нещо, което тя трябва да върши и има правото да направи, сега е иззето от друга“, споделя той. Това усложнява отношенията между нея и Джун много повече, отколкото в книгата.

 

5. Първият ритник по време на Избавлението е на Фредова

В романа правителството позволява на прислужниците да атакуват и убиват мъже, които са обвинени в престъпления като изнасилване, на церемония, наречена Избавлението. По време на една от тези церемонии Фредова е смутена от сцената и отстъпва назад, докато Гленова бързо изритва обвинения мъж в главата, за да го докара до безсъзнание. Тя по-късно разкрива, че е бил шпионин на метежниците, обвинен несправедливо в изнасилване от правителството. В сериала обаче Фредова е сред първите, които атакуват човека, вероятно в момент на катарзис.

 

6. Виждаме повече от миналото на Фредова

В сериала миналото на Фредова е обхванато по-подробно, отколкото в книгата. Многото ретроспективни сцени дават на публиката представа как се е стигнало до Галаад: моментът, в който насред  разпространението на сексизма в страната Джун и Мойра са наречени „мръсници“, няма паралел в книгата. Жената, която открадва бебето на Джун в родилния дом, олицетворява истинските последици от кризата, свързана с безплодието. За сравнение, в книгата бебето й бива отвлечено в хранителен магазин. Протестът на жените и стрелбата демонстрират как лидерите на Галаад поемат контрола по доста по-брутален начин, отколкото версията, която читателите познават от книгата.

 

7. Разбираме какво се случва с Гленова

Книгата е разказана изцяло от името на Фредова, докато сериалът показва гледните точки и на останалите герои, като например Гленова, изиграна от Алексис Бледъл. Целта е публиката да разбере в цялост света на Галаад. Когато камерата се отдалечи от Фредова, аудиторията става свидетел на много по-ужасни сцени, които дори Маргарет Атууд не си е представяла. Както и в първоизточника обаче, сериалът никога не изследва и показва събития, които вече да не са се случвали в човешката история, включително гениталното осакатяване при жените като наказание за сексуално престъпление. Книгата дава на читателите бегъл поглед към един ужасяващ свят, докато екипът, работил по сериала, решава да изследва този свят извън границите на стаята на Фредова.

 

8. Майката на Фредова не е включена в сериала

Книгата проследява отчуждаването между Фредова и майка й, която е активистка за правата на жените и е участвала в демонстрациите през 1960 г. Тя вярва, че Фредова и нейното поколение не оценяват жертвите, които феминистките са направили за тях. Продуцентите споделят, че сериалът е позициониран в ера, в която на феминизма вече не се гледа с лошо око, затова и майката на Джун не е включена в първия сезон.

 

9. Прислужниците носят проследяващо устройство

Всяка от прислужниците носи червено проследяващо устройство на ухото си, което героините в книгата нямат.

 

10. Действието на сериала е пренесено в модерни времена

Когато книгата излиза през 1985 г., мобилните телефони, Tinder и Uber очевидно не са съществували. Действието на сериала е изместено в близкото бъдеще, затова всички споменати по-горе технологии могат да бъдат видени в спомените на Фредова. В интервю за The Washington Post Маргарет Атууд дава за пример и „повечето нецензурни думи“, защото в днешно време те се използват много по-често, отколкото в периода, когато е написана книгата.

 

11. Джанин не губи окото си

В книгата Джанин, изиграна от Маделин Брюър, е персонаж, който не се бунтува толкова и не губи окото си. Лелите дори я молят да им дава информация за другите момичета. Както в сериала, така в романа Мойра е тази, която създава проблеми – преструва се, че получава апендицит, и след това се опитва да съблазни войниците по пътя за болницата и да избяга. В резултат я наказват, като обезобразяват краката й със стоманени пръти. В сериала обаче Джанин също се опълчва на Лелите в Червения център и за наказание губи дясното си в унисон с библейския текст „ако дясното око ви кара да съгрешавате, изтръгнете го“.

 

12. Разбираме какво се е случило с Люк

Подобно на Гленова, сериалът ни показва и историята на Люк. В книгата не разбираме какво се е случило с него, след като двамата с Джун биват разделени при бягството си. Знаем само, че Фредова чува изстрел от пистолет и предполага, че той е мъртъв. В продукцията на Hulu Люк наистина е прострелян, но оживява и е приютен от членовете на съпротивата, които го превеждат през границата до Канада. Докато живее в „Малка Америка“, той получава информация, че Фредова всъщност е жива (тя му изпраща бележка по бунтовник под прикритие, казвайки му да спаси дъщеря им Хана).

 

13. Мойра е в Червения център преди Фредова

Един от най-ужасяващите аспекти на романа е времето, което Фредова и Мойра прекарват в центъра за рехабилитация „Рахил и Лия“. Жените, които го обитават, го наричат Червения център. Там на всички бъдещи прислужници им е насаждана идеологията на Галаад, която е насочена срещу жените. След това те са причислени и пращани в дома на някой командир. В книгата Фредова вече живее в центъра от известно време, докато най-добрата й приятелка Мойра е заловена и вкарана в него по-късно. Пристигането на Мойра е едно от малкото неща, който помагат на Фредова да запази разсъдъка си. Приятелката й се задържа в центъра съвсем малко, преди да предприеме рисковано бягство. Съдбата на Мойра остава неизвестна и Фредова се чуди какво ли се е случило с нея. В сериала ролите им са обърнати.

 

14. Кора не съществува

В дома на Командира, където живее Фредова в романа, има две Марти – безплодни гражданки, които не са достатъчно добри, за да бъдат Съпруги, така че са принудени да извършват домакински задължения като готвене и чистене. Техните имена са Рита и Кора. Докато Рита се държи лошо и не харесва Фредова, Кора е по-мила и се надява, че прислужницата ще забременее и износи детето на Командира и Серина Джой. В телевизионната продукция Кора не се появява, а Рита поема някои от характеристиките й.

 

15. Естеството на аферата между Фредова и Ник

Фредова не прави секс с Ник (изигран от Макс Мингела) преди края на книгата, малко преди да бъде измъкната от хора, които може да са, а може и да не са Очи. Връзката между двамата е по нареждане на Серина Джой, която подозира че мъжът й е този, който е безплоден, и иска дете на всяка цена. Същото се случва и в сериала, но на много по-ранен етап. Фредова често се промъква в апартамента на Ник, като минава през гаража на къщата. Те постепенно изграждат по-дълбока връзка помежду си, отколкото в романа на Маргарет Атууд. Само времето, а и вторият сезон на сериала, ще покаже дали Очи са взели Фредова и какво се е случило с нея.

Снимка на публикацията: Hulu

[ + ]