Броени дни преди 8 март екипът на „Аз чета“ си зададе въпроса кои са 10-те най-влиятелни жени в литературната история. Писателки, чиито идеи и истории са останали във времето, а думите им отекват през вековете. След пространно обсъждане определихме 10 велики писателки, променили литературата от Античността до наши дни. Списъкът, разбира се, може да се допълни още. Ще се радваме да ни помогнете в тази задача.
Сафо
Сафо (родена VII в. пр.н.е. – починала VI век пр.н.е.) е единствената жена, която е успяла да си извоюва място сред мъжкия свят на своето време, а стиховете й са останали във вековете заради красотата на литературния й стил. За съжаление, по-голямата част от нейното творчество не е оцеляла и са останали само фрагменти. До нас е достигнала една-единствена цяла поема – „Химн до Афродита”.
Вече залезе луната.
И Малката мечка след нея.
Среднощ е; текат часовете,
а аз съм сама във леглото.
(Вече залезе луната)
Мари дьо Франс
Мари дьо Франс (живяла в Англия през XII век) е средновековна поетеса, чийто произход и личност остават неясни. Едно е сигурно, тя е била високообразована и ерудирана. Във време, в което само малцина са можели да четат, тя не само успява да напише прекрасни истории за рицарство, любов и приключения, но и да постави началото на нов жанр, а именно „повествователното ле“* (да се разграничава от „лирическото ле”).
„Щом между влюбените няма равнопоставеност, измама ги неизбежно застрашава.”
Джейн Остин
Джейн Остин (родена на 16.12.1775 г. – починала 18.07.1817 г.) е считана за един от най-големите писатели в английската литература. През 2002 г., в проучване на BBC, сънародниците й отреждат 70-то място сред 100-те най-известни британци на всички времена. Нейните романи избягват от характерния за тогава романтизъм и с тънко чувство за хумор показват средностатистическото английско семейство и порядките му.
„Всичките ми самонадеяни претенции не значат нищо за жената, която е достойна за истинска любов.“
Жорж Санд
Жорж Санд (родена на 1.07.1804 г. – починала 8.06.1878 г.) е забележителна жена и писателка. Нейното творчество оказва влияние върху творци като Достоевски, Лев Толстой, Гюстав Флобер и Марсел Пруст. За нея, Иван Тургенев казва: „Какъв смел мъж беше тя и каква добра жена“. Санд има над 20 романа, но най-голяма популярност и слава й носят провинциалните истории като „Малката Фадет“. Тази бунтарка създава изключително нежни и лирични героини. Освен това остава в историята и със скандалните си и освободени, поне за онова време, поведение и маниери.
„Единственото щастие в живота е да обичаш и да бъдеш обичан” (Писмо до Лина, лична кореспонденция)
Емили Дикинсън
Емили Дикинсън (родена на 10.12.1830 г. – починала 15.05.1886 г.) пише поезия, която няма аналог в своето време. Стиховете й не съответстват на поетическите норми и докато тя е жива, са отпечатани не повече от десетина. Днес обаче Дикинсън е призната като един от най-известните американски поети. Нейните стихотворения се изучават в САЩ в средния и висш курс.
„Животът е сам по себе си толкова удивителен, че оставя малко място за други занимания”.
Вирджиния Улф
Вирджиния Улф (родена на 25.01.1882 г. – починала 28.03.1941 г.) е една от най-бележитите авторки на модернизма в литературата. Тя е от ранните феминистки, активно бореща се за правото на жените на образование и на глас. В консервативна Англия в края на XIX и началото на XX век тя се противопоставя на практики, които изолират жената от социалния, икономически и политически свят и я поставят само в ролята на домакиня, зависима от баща си, впоследствие от съпруга си. Едно от най-важните й есета е „Собствена стая“, в което проиграва ситуацията „ако Шекспир имаше сестра“ и дали тя би станала призната писателка, т.е. невъзможността да упражнява каквато и да е професия освен „съпруга“ и „проститутка“ или нископлатен труд.
„Всеки човек има минало, укрито в него като страници от книга, известна единствено на него самия. Хората обаче съдят само по заглавието.“
Агата Кристи
Агата Кристи (родена на 15.09.1890 г. – починала 12.06.1976 г.) е най-известната авторка на криминални романи. Нейните произведения са преведени на 103 езика, което е повече от творбите на Шекспир. Вписана е в Книгата за рекорди на Гинес като най-продавания автор на художествена литература на всички времена. Незабравими и уникални остават образите на Поаро и мис Марпъл. Агата Кристи създава гениално заплетени интриги и престъпления, които ви карат да четете до малките часове на нощта.
„В живота всеки сам трябва да си прави грешките.”
Силвия Плат
Силвия Плат (родена на 27.10.1932 г. – починала 19.02.1963 г.) е една от най-известните американски писателки и поетеси. Пише предимно поезия, но в историята остава и с романа „Стъкленият похлупак“, метафора, която и до днес описва до голяма степен ограниченията пред жените в професионалното им развитие. Умира много млада, едва на 30-годишна възраст, след самоубийство. През 1982 г. е наградена посмъртно с „Пулицър” за поезия.
„Нищо не смърди повече от куп непубликувано творчество”
Исабел Алиенде
Исабел Алиенде (родена на 02.08.1942 г. ) е един от най-четените испаноезични авторки. Нейните истории са вдъхновени и докоснати от магичното в живота на обикновения човек. Често герои и сюжети на книгите й стават реални личности и събития. Така в най-известният си роман „Къщата на духовете“ Алиенде проследява живота на три поколения жени в Чили на фона на събитията, които през ХХ век определят облика на южноамериканската държава.
„Сърцето е това, което ни води и определя нашата съдба.”
Дж. К. Роулинг
Дж. К. Роулинг (родена на 31.07.1965 г.) има продадени над 450 милиона копия на книгите си. Само за 17 години, от излизането на първия роман за Хари Потър досега, тя успява да се превърне в един от най-известните и успели автори в историята. Всички познаваме момчето магьосник с белег на челото. Със сигурност с неговите истории ще израстнат и следващите поколения деца. След приключването на поредицата за Хари Потър тя отново се доказа като силен автор и с романите си за възрастни „Вакантен пост” и „Зовът на кукувицата”.
„Ако искаш да видиш истинската същност на човек, виж как се отнася с подчинените си, не с равните му.”
Стефани Майър и Е. Л. Джеймс
И накрая няма как да не отбележим две жени, които постигнаха забележителен успех в литературата, макар творбите им да са приемат доста противоречиво. Стефани Майър и нейната тетралогия „Здрач” се превърнаха в културен феномен, а по Едуард и Джейкъб въздишаха не само тийнейджърки. Вдъхновена от историята за младата смъртна и нейния блещукащ любим, Е. Л. Джеймс написва фенфикшъна „50 нюанса сиво”, истерията около който достигна нечувани размери. Макар тези две авторки да не се отличават с литературен стил, безспорен е успехът им сред читателите. Дали ще останат в литературната история и ще запишат имената си със златни букви на страниците й, само времето ще покаже.
* „Бретонското ле“, познато още като „повествователно ле“, е форма на френската и английска романтична литература. Ле представлява кратък римуван разказ за любов и рицарство.
А Астрид Линдгрен?
Да Ви у илитератите. То явно, че в тоя сайт освен Хари Потър и Здрач друго не сте чели, но не се излагайте толкова. Ами една Мери Шели, написала Франкенщайн и създала цял жанр в литературата и киното? Или една Урсула ле Гуин, която е от основоположниците на фантастиката.
Единствено съм съгласен за 50 нюанса, защото авторката показа как чрез е-книги може да се постигне касов успех.
Не се излагайте с такива статии!!!
Леле, бях на път да поздравя за статийката, когато стигнах до последните две цитирани авторки. Хайде няма нужда!
Отвратен съм от списъка!
Наместо да споменат великата Урсула Ле Гуин, която разтърси из основи фентъзи жанра и създаде цяло поколение талантливи писатели след появата на цикъла й „Землемория“ те ми сложили там чалгарката на жанра Дж. К. Роулинг с тъпнята й за Хари Потър??!
Отврат!!!
И освен това има още няколко велики женски имена, които липсват там – Астрид Линдгрен например!
Ти Потър чел ли си ? Чалгарка ? Леле мале, щом Роулинг е определена за чалгарка, не знам последните две какви трябва да са .. За които бтв не споменавате нищо, ха..
Стефани Майър да бъде заменена с Урсула Ле Гуин – съгласен съм. Но да плюеш по Роулинг като кокошоподобен каруцар – Не смей! Колко точно книги си прочел от тези, които тя е написала? Чалгарка? Е, ти си по-зле. Книгите на Роулинг те учат да цениш истинското и нужното, приятелството и любовта, както и мноого други неща. Няма откъде да знаеш. Отвратен съм от коментара ти! Когато прочетеш някоя нейна книга, тогава говори. Сега си затваряй устата, че ми е писнало от такива като теб!
ПП. Роулинг е втората най-богата жена в света само заради книгите си. ТИ какво си постигнал, че да я плюеш?
А Симон дьо Бовоар ? !!!
А Айн Ранд? Въобще не виждам какъв е смисълът да се правят такива класации… Представете си пък, че има стотици жени, чиито творби са останали непубликувани?!? Това не ги прави по-малко велики. Много е относително и някак наивно. Общо взето рискувате да бъдете доста подценени.
„10 писателки, променили литературата“…Мислете, преди да коментирате. Общо взето класацията е добре подредена, това, че не харесваме даден автор, е съвсем друг филм. И аз коленича пред Юрсенар, но не се наемам да изчислявам доколко е променила литературата в световен план. Иначе, със същия успех – Джаки Колинс: поне две поколения свекърви-фенки:))……….:(
За мен Агата Кристи винаги ще си остане номер 1 !!!
Да, но статията е „10 писателки“, а не 100 и не е за най-кадърните, а за тези който нещо са променили в литературата.
Хаха! Дълго се смях как С. Плат умряла „след пореден успешен опит за самоубийство“. Смях се не на ненавременният й край, а на това колко ли успешни опита за самоубийство може да направи човек? Не повече от един, нали?
Мили деца, моля ви, мислете като пишете!
Стефани Майер е събитие еднодневка. Това, че ви е първата прочетена книга и е постигнала голям касов успех, не я прави ценна за поколенията. Пък и вече сте сложили Роулинг в списъка. Мери Шели или Ле Гуин щяха да са по-удачен избор.
Тъй като аз съм писала статията, ще си позволя да отговоря. Да, грешка е и то изключително глупава и не би следвало да бъде допускана. Но е допусната, всеки греши. Човек може само да се стреми към съвършенство и да прави по-малко грешки. Що се отнася до другата част на коментара, намирам за неуместни изводите за годините ми и литературните ми вкусове. А предположението за първата ми прочетена книга е доста обидно и не бих си позволила да пиша неща, които си измислям за човек, когото не познавам. Освен, че са далеч от истината, нямат никаква връзка с написаното. Класацията е съставена след вътрешно гласуване на екипа и не отразява нечии лични предпочитания. И никъде не се твърди, че Стефани Майър е добра писателка, а само, че е постигнала успех, който никой не може да отрече.