Книжните трейлъри далеч надхвърлят рамките на рекламата – те не отстъпват на кориците и илюстрациите с визуалното си влияние. Това стана ясно по време на отворения разговор „Книжните трейлъри – какво и как?“. Събитието беше част от програмата на тазгодишния Софийски международен литературен фестивал и се проведе на 14 декември в Мраморното фоайе на НДК. В него се включиха Невена Дишлиева-Кръстева от издателство „ICU“ и изкуствоведите Радослав Механджийски и Теодора Константинова от Art & Culture Today.
Механджийски и Константинова предоставиха културологичен поглед над темата за визуалното съдържание в литературата. Те изтъкнаха, че всички най-ранни езици са силно визуални по природа и по време на четенето въображението ни постоянно генерира образи. Гостите обясниха, че според направени изследвания движещият се образ е най-привлекателен за човека от когнитивна гледна точка и точно поради тази причина е сочен като препоръчителен метод за реклама:
Трейлърът представлява видеореклама, но също като корицата на книгата може да бъде и произведение на изкуството.
Водещите наблегнаха на синхрона между текст, изображение и звук. Те направиха експеримент, като пуснаха на публиката сцена от „Междузвездни войни: Силата се пробужда“ със и без музикален съпровод. Разликата при възприемането от страна на зрителя и предаването на посланието между самите герои във филма беше осезаема.
Невена Дишлиева-Кръстева сподели, че в САЩ продукцията на един добър книжен трейлър струва от 5 000 до 10 000 долара и времетраенето му е между 30 секунди и една минута. Тя обаче увери гостите, че инвестирането на време, а не на средства, е по-важната част от създаването му. След това представи на публиката книжни трейлъри на заглавия от издателство „ICU“, сред които „Другата ръка“ от Крис Клийв, „Загадъчната логика на сърцето“ от Прия Базил и „Куфарът на брат им“ (най-гледаният клип в You Tube канала на „ICU“). Те бяха сравнени с чуждестранни такива, например на „Произход“ от Дан Браун. На зрителите направи впечатление как при чуждестранните клипове до самия край не се разбира, че рекламираният продукт е книга.
Водещите и публиката обсъдиха заедно предимствата и недостатъците на показаните видеа и стигнаха до заключението, че прекаленото количество текст възпрепятства въздействието на визуалната реклама. В нея трябва да се наблегне именно на образа, на изграждането на настроение и акцентирането върху специална част от съдържанието на книгата. Въпреки това присъстващите одобриха автентичните елементи в книжните трейлъри на „ICU“ – специалното послание на Крис Клийв към българските му читатели и включването на Прия Базил в ролята на глас зад кадър.
Снимка: Софийски международен литературен фестивал
Ако темата за книжните трйлъри ви вълнува, тук можете да гледате няколко от любимите ни, посветени на тийнейджърски романи.