fb
Ревюта

Една и съща жена ли е тази, която си отива, и тази, която остава?

4 мин.

Заровете вече са хвърлени и Елена Греко разказва за пътя им надолу, докато мойрите си играят с тях и ги подмятат във въздуха. Автобиографичният разказ продължава, за да не остане никой забравен и нищо – покрито от патината на времето. Писателят знае да пише и е вечно недоволен.

Кой ще се измъкне от мизерията и ще прозре отвъд мъглявините на невежеството и кой ще остане да разпалва кладата на родната „свещена простота“? Какво значение имат добрите намерения в жестокостта на света? Колко далеч трябва да отидеш, за да намериш себе си? И изобщо, релевантни ли са тези въпроси, когато с всяка натрупана страница опит виждаме, че една крачка е малко, но устремният бяг води към… същото блато:

Днес виждам нещата така: не кварталът е болен, не Неапол, а земното кълбо, вселената или вселените. Въпросът е да криеш, включително и от себе си, истинското състояние на нещата. […]

Исках да ѝ призная заслугата, че е разбрала всичко още от дете, без и за миг да напуска Неапол. Но почти на момента ме хвана срам, усетих в думите си ядния песимизъм на застаряващите; тона, който знаех, че тя мрази.

Елена започва шеметно своята писателска кариера. Лила потъва в нищета и угризения. Двете приятелки са скачени съдове – зависят една от друга, една друга се захранват с идеи и черпят сила от самата мисъл за съществуването си.

Лила е коренът, Елена е стъблото (и обратното), но общото им дърво расте на различни почви, ражда разнолики плодове. Събрани от амбицията по изключителност, израснали в стремежа по надмощие, двете са завинаги разделени от шансовете, които са получили, и от средата, в която са попаднали. В този смисъл изборът им не е избор.

Отровата за едната е лекарство за другата. Това е тяхното най-древно и забравено познание, което ги превръща в жени, калени да минават през пожари и трупове.

След поредния опит да бъде по-добра и да постъпи правилно Елена напуска Неапол, заричайки се никога да не се върне в безнадеждния квартал на своята най-ранна младост. Тя започва новия си живот, а пред очите ѝ светът се променя безвъзвратно – студентските протести от 1968 г., Червените бригади, сексуалната революция, мафията, феминизмът, новите течения в литературата, философията и изкуствата. Времето е бурно, умовете са трескави, нужни са концептуално нови идеи за същността на нещата, които трябва да бъдат освободени от оковите на несправедливостта и ретроградното. Бунтът ражда различна рожба във всяка сфера на обществено-политическото и културно-историческото пространство.

Елена става майка и постепенно изпада в криза, Лила има нова страст и нови цели. Личното щастие на едната се бори с професионалните успехи на другата. Гонитбата между двете започва отново…

Научните търсения на Елена я изправят пред въпроса за женския глас в литературата и как жената може да изрази себе си с изразните средства, изобретени от мъжа в мъжкия свят. Така тя осъзнава себе си, своите желания и за първи път пише напълно осъзнато. Тогава започва да я тревожи голямата тема за авторството на текста (пък и на живота).

Правехме или преправяхме? […]

Тази безумна любов повторение на други безумни любови ли беше?

Задава си въпроси, които водят до нови и нови, за да стигне до самопризнанието, че винаги е била и най-вероятно ще бъде неудовлетворена от себе си и от труда си.

„Тази, която си отива, тази, която остава“ (изд. „Colibri“) е поредният шедьовър на Елена Феранте – роман с множество пластове от значения, които са благодатна почва за интерпретации на читатели с различни вкусове и опит. Тя пише, без да демонстрира превъзходство, като избира естествен език, с който да изобрази сложността на връзките в света (навън) и в човешките сърца (навътре). За глобалното и емоционалното тя говори с лекота, с лекота създава образи и диалози. Историята ѝ се лее, идеите се напояват и покълват.

Да се чете Елена Феранте е удоволствие. Да се живее животът е неизбежност.

Ще намерите „Тази, която си отива, тази, която остава“ по книжарниците от 12 октомври. Междувременно си припомнете ревютата на Цвети за „Гениалната приятелка“  и „Новото фамилно име“ .

Можете да вземете тази книга с отстъпка от 10% от Ozone.bg и безплатна доставка, като ползвате код azcheta при завършване на поръчката си!

[ + ]